Παρέμβαση του πρώην πρωθυπουργού, Γιώργου Παπανδρέου, στη συζήτηση στη Βουλή για το νομοσχέδιο Κεραμέως για την εκπαίδευση

Το περιστατικό με τον Αλέξη Δημαρά, όταν ο ίδιος είχε αναλάβει υπουργείο Παιδείας

«Δεν δείχνουμε καμία εμπιστοσύνη στην εκπαιδευτική κοινότητα με τον τρόπο που νομοθετούμε» ανέφερε ο κ. Παπανδρέου


Ειδικότερα, αναφερόμενος στο νομοσχέδιο, και αφού παρατήρησε ότι οι υπουργοί Παιδείας έχουν πολύ μικρή διάρκεια ζωής, είπε ότι μόνο εάν υπάρξουν ευρύτατες συναινέσεις ώστε να μην αλλάζουν τα πάντα ανάλογα με τον υπουργό, μπορούμε να έχουμε σοβαρή μεταρρύθμιση. Οπως διηγήθηκε, όταν ο ίδιος είχε αναλάβει υπ. Παιδείας θέλησε να συμβουλευτεί τους επιφανέστερους σε θεωρία και πράξη γνώστες του δικού μας εκπαιδευτικού συστήματος. Μεταξύ αυτών και ο ιστορικός Αλέξης Δημαράς. «Μου είπε απλά: πήγαινε στον 5ο όροφο του Υπουργείου και κοίταξε τις πλακέτες με τα ονόματα όσων διετέλεσαν υπουργοί Παιδείας αλλά ειδικότερα τη διάρκεια των θητειών τους. Το συμπέρασμα: Οι υπουργοί παιδείας έχουν πολύ μικρή διάρκεια ζωής. Δεν σας το εύχομαι – διαπίστωση κάνω» είπε ο κ. Παπανδρέου προς την Νίκη Κεραμέως. «Δυστυχώς με κάθε αλλαγή, όχι κυβέρνησης, αλλά και υπουργού, αλλάζουν και οι πολιτικές» πρόσθεσε και συμπλήρωσε: «Είμαστε προσωρινοί. Ακόμα περισσότερο στο Υπουργείο Παιδείας. Και η ασυνέχεια υπονομεύει το σοβαρό, μακροχρόνιο σχεδιασμό, σε έναν τομέα που ο σπόρος που πέφτει σήμερα θέλει συνεχή φροντίδα για να αποδώσει καρπούς μετά από 20-30 χρόνια.

Περιγράφοντας το πρόβλημα του συγκεντρωτισμού στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, «με το κεντρικό κράτος να ασκεί στενότατο έλεγχο σε κάθε πτυχή του» είπε ότι το νομοσχέδιο της κυβέρνησης «δεν θεραπεύει κατ’ ελάχιστον αυτή την αποξένωση» και ότι «ενισχύει τον διοικητισμό».

Υπό την ιδιότητα και του κοινωνιολόγου, ο κ. Παπανδρέου είπε ότι το πραγματικό δίλημμα δεν είναι «ή λατινικά, ή κοινωνιολογία»: «Το ζήτημα είναι αν η κοινωνιολογία, τα λατινικά, τα αρχαία ελληνικά, είναι ένα ακόμα βάρος αποστήθισης και εξετάσεων για τους νέους, ή αν καλλιεργούν τη σπίθα της περιέργειας, της αγάπης για την έρευνα και μάθηση, την κριτική σκέψη». Υπογράμμισε επίσης, ότι ενώ μιλάμε για εκπαιδευτικό εμπιστοσύνης, «δεν δείχνουμε καμία εμπιστοσύνη στην εκπαιδευτική κοινότητα με τον τρόπο που νομοθετούμε».

Τέλος, για τα ξενόγλωσσα προγράμματα, πρότεινε να είναι ανοιχτά και για Έλληνες φοιτητές, αλλά χωρίς να καταστρατηγηθεί η συνταγματική υποχρέωση για δωρεάν παιδεία.