Καθόλου άγνωστο δεν είναι στις ελληνικές αρχές  το νιτρικό αμμώνιο, που προκάλεσε τις φονικές εκρήξεις στη Βηρυτό. Μάλιστα αντίστοιχα ατυχήματα μικρότερης ισχύος έχουν συμβεί κατά το παρελθόν και στη χώρα μας. Τα ερωτήματα που γεννιόνται τούτες τις ώρες πολλά, με κομβικό το που βρίσκεται σήμερα το φορτίο του Andromeda που κατασχέθηκε από τις ελληνικές αρχές το 2018.


 

Ατυχήματα στη χώρα μας

Στρατόπεδο Μαλακάσσας- Δεκέμβριος 1987- Αποθήκη Βάσης Πυρομαχικών

Τα μεσάνυχτα μεταξύ 24ης και 25ης Δεκεμβρίου, Χριστουγέννα δηλαδή του ’87, στο 39ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Αθήνας – Λαμίας, νάρκες, εμπρηστικές βόμβες, βλήματα όλμων, φωτοβολίδες, σφαίρες και άλλα πυρομαχικά έσκαγαν ταυτόχρονα για 12 συνεχόμενες ώρες.

«Ενα 12ωρο τρόμου». Τα βλήματα «εκτοξεύονται προς κάθε κατεύθυνση». Σχεδόν όλα τα τζάμια των γύρω σπιτιών έσπασαν. Ο κόσμος βγήκε πανικόβλητος από τα σπίτια του, μέχρι και με τις πιτζάμες. «Κάθε τόσο, γίνεται μια ισχυρότατη έκρηξη, αυτή που δημιουργεί «μανιτάρι», ένω όσοι βρίσκονταν εκεί έλεγαν πως «η γη έτρεμε κάτω από τα πόδια μας»». Γύρω στις έξι το πρωί, οι εκρήξεις συνεχίζονταν, αλλά εμφανίζονται τα πρώτα πυροσβεστικά αεροπλάνα ρίχνοντας νερό, αναφέρουν δημοσιεύματα της εποχής.

Σύμφωνα με το πόρισμα της έρευνας που διεξήγαγε η Στρατιωτική Διοίκηση Αθηνών (ΣΔΑ), «όλα συνηγορούν υπέρ της εκδοχής του ατυχήματος. Ενός ατυχήματος που συμβαίνει μία φορά στο εκατομμύριο. Δύο είναι οι πιθανότερες αιτίες: να οφείλεται σε αυτανάφλεξη ύστερα από μακροχρόνια διάβρωση κάποιου πυρομαχικού (παράδειγμα: κάποιο πυρομαχικό να χτυπήθηκε κατά τη μεταφορά, να προκλήθηκε χλωρική ένωση, να άρχισε η διάβρωση και τη δεδομένη στιγμή να εξερράγη) ή να οφείλεται σε αμέλεια κάποιου στρατιωτικού, που να πέταξε, π.χ., το τσιγάρο του κοντά σε καύσιμα».

Εργοστάσιο  ΠΥΡΚΑΛ το 1997

Η έκρηξη σημειώθηκε στις 11 το πρωί της Παρασκευής 1ης Αυγούστου 1987 και πήρε σύντομα διαστάσεις τραγωδίας. Ο 52χρονος συντηρητής εργαλειομηχανών Βασίλης Χατζηδήμας, πατέρας δύο παιδιών, στην προσπάθειά του να σβήσει τη φωτιά που είχε ανάψει, τινάχθηκε κυριολεκτικά στον αέρα. Ο Νίκος Αργυρίου, που εργαζόταν κοντά του, έχασε το δεξί του πόδι, ενώ πέντε ακόμη συνάδελφοί τους, οι Γιώργος Κιμωλιάτης, Λευτέρης Λιμπινάκης,Θεμιστοκλής Γαλανόπουλος, Γιάννης Ανδρούτσος και Σαλί Ραμαντάν, τραυματίστηκαν άλλοι σοβαρά και άλλοι ελαφρότερα.

Ο διευθυντής της ΠΥΡΚΑΛ Λαυρίου κ. Π. Φλώρος και ο υπεύθυνος Ασφαλείας κ. Η.Κοκκινοβασίλης συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν στο αστυνομικό τμήμα, όπου θα κρατηθούν ώσπου να προσαχθούν στον εισαγγελέα. Στον τόπο της τραγωδίας έσπευσαν για να ενημερωθούν σχετικά με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το τραγικό δυστύχημα ο υφυπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Δ. Αποστολάκης και ο υφυπουργός Υγείας κ. Εμμ.Σκουλάκης.
Σύμφωνα με καταγγελίες του δημάρχου Λαυρίου κ. Σ. Παπασταυρόπουλου, η έκρηξη έγινε την ώρα της μεταφοράς των απόνιτρων σε δεξαμενή, όταν ένας σωλήνας τρύπησε και έγινε διαρροή. Το καυστικό υγρό άρχισε να στάζει και σε λίγο έπιασε φωτιά. Σε απόσταση τριάντα μέτρων από τη δεξαμενή των αποβλήτων βρίσκεται το κυλικείο των εργαζομένων, το οποίο τη στιγμή της έκρηξης ήταν ευτυχώς άδειο, διαφορετικά ο αριθμός των θυμάτων θα ήταν πολύ μεγαλύτερος.

Κύπρος: Ο εφιάλτης του Μαρί- 2011

Η έκρηξη στην Κύπρο το 2011 σημειώθηκε σε εμπορευματοκιβώτια που είχαν φτάσει στη Μεγαλόνησο το 2009, με το υπό κυπριακή σημαία πλοίο Monchegorsk, το οποίο ξεκίνησε από το Ιράν με προορισμό τη Συρία.
Πλοίο του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ ανέκοψε το Monchegorsk στην Ερυθρά Θάλασσα και κατόπιν έρευνας, κρίθηκε πως παραβίαζε τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας.
Τότε η Κυπριακή Δημοκρατία ανέλαβε την κατάσχεση του πλοίου, το οποίο αγκυροβόλησε στο λιμάνι της Λεμεσού και κατόπιν επιθεώρησης αποφασίστηκε όπως τα 98 εμπορευματοκιβώτια θα τοποθετηθούν σε χώρο της Ναυτικής Βάσης στο Μαρί. Με προβληματικά μέτρα ασφαλείας. Τότε είχε γίνει έλεγχος και στις στρατιωτικές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα.
Οι αρμόδιοι των Γενικών Επιτελείων -και ιδιαίτερα του Στρατού- διαβεβαίωναν από τότε ότι εφαρμόζονται όλες οι προδιαγραφές αποθήκευσης του ΝΑΤΟ.
Σύμφωνα με αρμόδιους επιτελείς και πυροτεχνουργούς του Στρατού, ο βασικός κανόνας είναι να αποθηκεύονται ξεχωριστά οι εκρηκτικές ύλες από τους πυροκροτητές, σε αποθήκες ειδικών προδιαγραφών και μακριά από κατοικημένες περιοχές.
Στις στεγασμένες αποθήκες όπου φυλάσσεται η πλειονότητα των πυρομαχικών τηρούνται προδιαγραφές θερμοκρασίας και υγρασίας, ενώ στον γύρω χώρο γίνεται αποψίλωση από χόρτα και δημιουργούνται χωμάτινα αναχώματα με ειδικό τρόπο.

2017- Το λαθρεμπορικό «Ανδρομέδα» ανοιχτά της Κρήτης 

Τον Δεκέμβριο του 2017, φορτωμένο με 410 τόνους εκρηκτικά, το λαθρεμπορικό πλοίο «Ανδρομέδα» οδηγείται με βλάβη στο λιμάνι του Ηρακλείου.

Το πλοίο είχε προσεγγίσει περιοχές της Λακωνίας (όπως τον Δυρό και το Οίτυλο), της Αιτωλοακαρνανίας αλλά και της Κρήτης και έπλεε ακυβέρνητο στο Αιγαίο. Μετέφερε αυτό το εξαιρετικά επικίνδυνο φορτίο με περισσότερες από 100 βλάβες και ελλείψεις.

Ανάμεσα σε αυτές ότι το κέλυφος του πλοίου –με την κινητή «υπερ-βόμβα» – ήταν κακώς συντηρημένο και παρουσίαζε σημεία διάβρωσης, οι κάβοι πρόσδεσης ήταν κατεστραμμένοι, δεν λειτουργούσε η πυξίδα του, διαπιστώθηκαν εκτεταμένες διαρροές πετρελαίου στις μηχανές του ενώ τα πιστοποιητικά πολλών μελών του πληρώματος είχαν λήξει!

Οι 410 τόνοι εκρηκτικών μεταφέρθηκαν σε αποθήκη του Ελληνικού Στρατού στις Σέρρες, όπου βρέθηκε και κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, προκειμένου να διαπιστώσουν εάν το φορτίο του «Aνδρομέδα» εμπίπτει στις κυρώσεις του ΟΗΕ κατά της Λιβύης.

Μάλιστα, το Λιμενικό Σώμα είχε δημοσιοποιήσει βίντεο από την επιχείρηση κατάσχεσης των 29 κοντέινερ που περιείχαν εκρηκτικές ύλες από το πλοίο «Andromeda».

ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΑΚΡΩΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΦΟΡΤΙΟ;

Μετά την άφιξη των εκρηκτικών υλών στις Σέρρες, αξιωματικοί του Ε.Σ. είχαν ζητήσει την απομάκρυνσή τους από τις αποθήκες, χωρίς κανείς να γνωρίζει αν αυτό συνέβη ποτέ ή όχι.

Όπως επίσης, κανείς δεν γνωρίζει αν φυλάσσονται σύμφωνα με τους κανόνες ασφαλείας που επιβάλλονται για τέτοιου είδους ύλες.