Με πρωτοβουλία του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννη Ραγκούση, 40 βουλευτές του κόμματος κατέθεσαν ερώτηση αναφορικά με τις υποχρεώσεις των ΟΛΠ Α.Ε. – Cosco-ΣΕΠ, έπειτα από καταγγελίες για αντισυμβατικές μεθοδεύσεις και μονοπωλιακές πρακτικές.

Αναλυτικά η ερώτηση:

Ερώτηση προς τους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας, Περιβάλλοντος και Ναυτιλίας κατέθεσαν 40 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της Κ.Ο. και βουλευτή Β’ Πειραιά Γιάννη Ραγκούση και θέμα: «Προστασία των εργαζομένων και της μικρομεσαίας ναυπηγοεπισκευαστικής επιχειρηματικότητας, άμεσο ζήτημα ελέγχου τήρησης των συμβατικών υποχρεώσεων των ΟΛΠ Α.Ε. – Cosco-ΣΕΠ μετά το μπαράζ καταγγελιών για αντισυμβατικές μεθοδεύσεις και μονοπωλιακές πρακτικές που εκδηλώνονται τελευταία».

Οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισημαίνουν:

– Η ποιότητα των υποδομών του ΟΛΠ και ο τρόπος διαχείρισής τους επηρεάζει άμεσα ή έμμεσα την οικονομική δραστηριότητα χιλιάδων επιχειρήσεων.

– Η COSCO σε μια σειρά από ζητήματα εμφανίζει μια μονοπωλιακή συμπεριφορά που αποσκοπεί στη συγκέντρωση όλης της οικονομικής δραστηριότητας, ζημιώνοντας τις επιχειρήσεις που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τη λιμενική δραστηριότητα.

– Αντίστοιχα προβλήματα έχουν προκύψει και με την υλοποίηση έργων τα οποία μπορούν να οδηγήσουν σε υποβάθμιση την ποιότητα ζωής στην περιοχή.

– Προδιαγεγραμμένη πορεία, μιας και η κυβέρνηση κατάργησε τη Δημόσια Αρχή Λιμένων (ΔΑΛ), αφαιρώντας από το ελληνικό Δημόσιο ένα εργαλείο ελέγχου της τήρησης των όρων της Σύμβασης Παραχώρησης, και προχώρησε στην αλλαγή της σύνθεσης της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) με την αντικατάσταση των υπηρεσιακών παραγόντων από πολιτικά πρόσωπα.

– Στη Σύμβαση Παραχώρησης, η οποία κυρώθηκε με τον νόμο 4404/2016, προβλέφθηκαν διατάξεις με τις οποίες έχει ρητώς αναγνωριστεί ο κρίσιμος ρόλος των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου στη Ζώνη του Περάματος και της Σαλαμίνας στην εθνική οικονομία καθώς και στη διασφάλιση θέσεων εργασίας. Πρόκειται για περίπου 500 ναυπηγοεπισκευαστικές και 1.500 υποστηρικτικές επιχειρήσεις, που απασχολούν πάνω από 20.000 μόνιμους και πάνω από 7.000 έκτακτους εργατοϋπαλλήλους.

– Υπενθυμίζεται ότι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ η κρατική ακόμα διοίκηση του ΟΛΠ Α.Ε. εξασφάλισε την αδιάλειπτη λειτουργία των ναυπηγείων, με την επέκταση μισθώσεων μέχρι το 2052 καθώς και τη θαρραλέα ρύθμιση χρεών και διαγραφή προσαυξήσεων, ενώ απορρίφθηκε από την ΕΣΑΛ τόσο η πρόταση του ΟΛΠ Α.Ε. για δημιουργία ναυπηγείου MegaYachts όσο και η ίδρυση ναυπηγείου γενικότερα.

– Παρά τα παραπάνω, η διαρκής επαναφορά της πρόθεσης ίδρυσης ναυπηγείου από τον ΟΛΠ Α.Ε., που ενθαρρύνεται από την ένοχη σιωπή των συναρμόδιων υπουργών Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, έχει δημιουργήσει έντονη ανασφάλεια στις επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους του κλάδου.

– Ταυτόχρονα, δημιουργούνται σοβαρές ανησυχίες για την εξέλιξη της υλοποίησης των έργων αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης που αφορούν ποσό μέχρι και 55 εκατομμύρια ευρώ.

– Την ίδια στιγμή, η πρόθεση του ΟΛΠ-Cosco να προχωρήσει στην κατασκευή του 4ου προβλήτα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο Κερατσίνι, στον χώρο του carterminal και στη συνέχεια τη μεταφορά του carterminal σε χώρους στο Κερατσίνι και στη Δραπετσώνα που χρησιμοποιούνται σήμερα για τη ναυπηγοεπισκευή, ερμηνεύεται ως ακόμη μια επιθετική ενέργεια προς τον κλάδο και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αφού τους αφαιρεί ζωτικό χώρο για την άσκηση της δραστηριότητάς τους.

– Οι δε πληροφορίες για έγκριση του νέου Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων του ΟΛΠ-Cosco με το οποίο τα απόβλητα ναυπηγοεπισκευής θα διαχειρίζονται μονοπωλιακά θα έχει αποτέλεσμα οι τιμές τους να εκτοξευτούν στα ύψη.

– Η ουσιαστική άρνηση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην απελευθέρωση της αγοράς διαχείρισης αποβλήτων πλήττει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα όλων των κλάδων που εμπλέκονται με τη λιμενική λειτουργία, διατηρώντας τις τιμές στα ύψη προς όφελος ορισμένων εταιρειών διαχείρισης αλλά και του ΟΛΠ.

– Στις ενέργειες του ΟΛΠ-Cosco που έχουν δημιουργήσει ένταση με μεγάλο αριθμό φορέων που εκπροσωπούν επιχειρήσεις του κλάδου είναι η προσπάθεια δημιουργίας από τον ΟΛΠ-Cosco Μητρώου Εγκεκριμένων Εργολάβων, μέσω του οποίου θα αποκλείονται τοπικά συνεργεία, εταιρείες και προμηθευτές από τη ναυπηγοεπισκευή και επιβάλλεται στους πλοιοκτήτες να απευθυνθούν σε συγκεκριμένες εταιρείες για να εξυπηρετηθούν.

– Αντίστοιχες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η ενεργοποίηση από τη θυγατρική της COSCO ΣΕΠ A.E. της πλατφόρμας συνεργασίας με τους χρήστες Hellenic Port Community System, η οποία κατά τους καταγγέλλοντες απαιτεί την υποβολή ευαίσθητων επιχειρηματικών δεδομένων σε μια ιδιωτική εταιρεία, τη στιγμή που διεθνώς αυτές τις πλατφόρμες τις διαχειρίζονται Δημόσιες Αρχές.

– Ακόμα όμως και σε έργα που αποτελούν υποχρεωτικές επενδύσεις, όπως είναι η επέκταση του νότιου προβλήτα (προβλήτα κρουαζιέρας), εγείρονται σοβαρά ζητήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης.

– Το Συμβούλιο Χρηστών Λιμένος Πειραιά που θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο 4504/2017, για όλα τα μεγάλα λιμάνια, δεν έχει συγκληθεί από τον ΟΛΠ Α.Ε. για περισσότερο από έναν χρόνο, όταν η σχετική νομοθεσία επιβάλλει τη σύγκλησή του δύο φορές κατ’  έτος τουλάχιστον.

– Ως κορυφαίο παράδειγμα άρνησης εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας από τον ΟΛΠ-Cosco στο λιμάνι του Πειραιά είναι η μη εφαρμογή της εγκυκλίου 46/2018 του ΕΦΚΑ. Σύμφωνα με την εγκύκλιο, η περίπτωση 41 εδάφιο Α’ του ισχύοντος Πίνακα Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων θα έχει εφαρμογή και για το εργατοτεχνικό προσωπικό που απασχολείται στις εγκαταστάσεις διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμένα Πειραιά.

Με βάση τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί:

1.Σε ποιες ενέργειες έχουν προχωρήσει για την αντιμετώπιση των βλαπτικών πρακτικών, πρόσθετων και υπέρμετρων χρεώσεων -μονοπωλιακής λογικής- από τον ΟΛΠ-Cosco που καταγγέλλονται από τους χρήστες του Λιμένα Πειραιά;

 

  1. Σε ποιες άμεσες θεσμικές ενέργειες ελέγχου, τήρησης ή μη, των συμβατικών υποχρεώσεων της Cosco προτίθενται να προχωρήσουν μετά τις καταγγελίες του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ.);

 

  1. Πώς εξελίσσεται η υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 55 εκατ. στη ναυπηγοεπισκευή, για τις οποίες υπάρχουν καταγγελίες για σοβαρές καθυστερήσεις, με δεδομένο ότι το 2021 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης;

 

  1. Με ποιον τρόπο προτίθεται ο κ. υπουργός Οικονομικών να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον μέσω της πραγματικής και μη εικονικής τήρησης των συμβατικών υποχρεώσεων Cosco πριν από την παραχώρηση προς αυτήν του επιπλέον ποσοστού 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ Α.Ε.;

 

  1. Θα επιτρέψουν στον ΟΛΠ-Cosco να προχωρήσει στην ίδρυση ναυπηγείου, παρά τις αντίθετες προβλέψεις του νόμου 4404/2016, θέτοντας σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου;

 

  1. Θα επιτρέψουν στον ΟΛΠ-COSCO τη λειτουργία OneStopService, που θα έχει αποτέλεσμα είτε τη λειτουργία στην πράξη ναυπηγείου χωρίς άδεια, με συνέπεια την πλήρη καταστροφή του παραγωγικού ιστού του Πειραιά, είτε την πλήρη νόθευση του ανταγωνισμού επισκευαστικών δραστηριοτήτων στον Πειραιά και ευρύτερα, αφού ο ΟΛΠ-COSCO θα αξιοποιεί καταχρηστικά τη δεσπόζουσα θέση του ως διαχειριστής του πρώτου λιμένα της χώρας;

 

  1. Ποια η θέση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθώς και του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφορικά με τη Σύμβαση Παραχώρησης, που δεν επιτρέπει την ίδρυση και λειτουργία ναυπηγείου από τον ΟΛΠ-Cosco; Προτίθενται να τη σεβαστούν ή θα εισηγηθούν την τροποποίησή της;

 

  1. Θα επιτραπεί στον ΟΛΠ-Cosco να προχωρήσει στην κατασκευή του 4ου προβλήτα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο Κερατσίνι, δηλαδή στην υλοποίηση μιας επένδυσης που θα επιβαρύνει περιβαλλοντικά την πόλη και θα αφαιρέσει ζωτικό χώρο από τη ναυπηγοεπισκευή;

 

  1. Πώς τοποθετούνται οι αρμόδιοι υπουργοί έναντι των αντιδράσεων εκπροσώπων φορέων της ναυτιλίας αναφορικά με τις προθέσεις του ΟΛΠ-Cosco να συστήσει Μητρώο Εγκεκριμένων Εργολάβων αλλά και για τη λειτουργία της πλατφόρμας Hellenic Port Community System;

 

  1. Θα προχωρήσει στα αναγκαία βήματα για την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας στη διαχείριση των αποβλήτων πλοίων (ΕΚ 2017/352, ΕΚ 2000/59), η οποία έρχεται σε αντίθεση με συγκεκριμένες προβλέψεις του Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων του ΟΛΠ-COSCO; Ειδικότερα, θα προχωρήσει στη δημοσίευση της Οδηγίας 03/2020 της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων προκειμένου αυτή να τεθεί σε ισχύ, η οποία παράτυπα δεν δημοσιεύεται, καθώς η νομοθεσία καθιστά υποχρεωτική τη δημοσίευση των πράξεων της Αρχής;

 

  1. Με ποιον τρόπο ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα υποχρεώσει τον ΟΛΠ-Cosco να εφαρμόσει την εγκύκλιο 46/2018, και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, με την οποία εντάσσεται το εργατοτεχνικό προσωπικό στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά στο καθεστώς των Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων;

 

  1. Θα επιβάλουν την τήρηση της νομοθεσίας αναφορικά με την υποχρέωση του ΟΛΠ να προχωρήσει στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Χρηστών Λιμένος ΟΛΠ με βάση τα όσα προβλέπει ο νόμος 4504/17;